Oppskrift heklede grytekluter

Disse gryteklutene er min egen oppskrift og er en del av opplæringen i heklekurset mitt. Det er en fin måte å bruke opp restegarn på, en fin måte å få trening til å bytte farge, Hvordan hente opp masker og en lærer hvordan enkel hekling også kan lage en flott struktur. 

Disse gryteklutene er 21 x 21 cm, store og gode men ikke så store at de blir klumpete. 

Jeg har brukt Drops Paris, 6 forskjellige farger. 

Heklenål nr 5 (H)

Jeg har brukt: 

Luftmasker: lm

fastmasker: fm

* betyr gjenta fra

Disse er heklet i seksjoner hvor en begynner med midten. 

Legg opp 12 lm.

1.rad: start i 2 make fra nålen og hekle 11 fm, 1 lm, snu

2. rad hekle en fm i samme maske som lm, *1 lm, hopp over en fm, 1 fm gjenta fra *rekka ut, 1 lm snu

3-12 gjenta rad 1 og 2 siste raden skal være bare fm. 

Kutt tråden og fest den...

Snu arbeidet mot klokka, velg en ny farge 

Nå skal vi plukke opp masker fra siden på den kvadraten vi har. det gjør vi på samme måte som når vi alt har en remse med lm i starten på et arbeid. 

Begynn i hjørnet 

rad 1: 1 fm, 2 lm, * hopp over 1 maske 1fm, 1 lm, ut omgangen 1 lm snu

rad 2: 1 fm i lm fm ut omgangen

3-8 gjenta 1 og 2

kutt og fest tråden

( denne første siden blir kort ) 

side2:

bytt farge

Snu igjen arbeidet med klokka

gjenta prosessen fra den korte siden.

side 3: blir som side 2 og side 4 blir den lange siden og hekles på samme måte som de foregående sidene. 

Fest tråden. 

Hekle en kant rundt hele arbeidet, denne består av bare fm, hvert hjørne består av 2 fm...når du kommer til hjørnet du startet hekler du 12 lm, og fester disse 12 i hjørnet med en ny fm, hekle deretter 12 fm i denne løkken, fest med ny fm, kutt tråden og fest den. 

Lykke til :) 

#hekle #håndarbeid #håndlaget #grytekluter #heklekurs #bomullsgarn #drops #heklenål #hytte #hjem #interiør

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

garnogfiller

garnogfiller

49, Tinn

Jeg er er en hekleglad dame som bruker mye tid på hobbyen min. Jeg hekler alt fra fra babyting til interiør. Jeg bruker både garn og filler i det jeg hekler. Jeg prøver gjerne ut andres oppskrifter, men aller helst liker jeg å lage mine egne ting. Jeg er kreativ, er glad i farger og elsker følelsen av mykt garn og stoffer mellom fingrene. Det å skape noe beriker livet mitt. Jeg deltar på noen markeder hvert år hvor jeg selger mine kreasjoner, mest fordi det er hyggelig og sosialt, men også fordi det er mer personlig å møte kunder på den måten, enn kun salg på nett. Men det er salg på nett jeg gjør mest og da gjerne via min salgs og hobby gruppe på face book, "Marianne- Moro med garn og filler" heter den.